Hjälparen

🫡 Hjälparen, eller den som är kroniskt serviceminded, i del 3 av 7 i Sarahs snabba skola i försvarsmekanismer.

Hjälparen servar hela tiden alla andra och är en dröm på varenda arbetsplats (vi kommer till nackdelarna, för de finns). Hjälparen är ”servicekänsla i ryggmärgen” in absurdum, och ligger hela tiden fem steg före i att fundera ut andras behov – behov som andra kanske inte ens har från början.

Genom att hela tiden fokusera på andras behov, på att lösa andras problem eller till och med lösa uppgifter som inte är hjälparens egna, då behöver inte hjälparen ta itu med sina egna behov eller sina egna känslor.

Hjälparens avledningsmanöver från det hotfulla – att ta itu med sina egna behov – är att sätta sig själv sist, alltid.

För det är ju jätteläskigt att börja undersöka sina egna känslor och behov tycker hjälparen, det är ju bara jobbigt, så hjälparen trycker undan de egna behoven och känslorna för att slippa ta itu med dem. Det känns enklare och betydligt ofarligt att ta hand om andras behov och andras problem.

Nackdelen med detta är att hjälparen ofta kan bli stjälparen. Genom att hela tiden göra saker ingen bett om, kanske även uppgifter som egentligen ligger på någon annans bord, så skapar hjälparen en orealistisk arbetsbörda och orealistiska förväntningar. Rent krasst är det ganska taskigt att stjäla andras uppgifter och andras ansvar. Hjälparen gör andra till passiva åskådare och riskerar dessutom att bränna ut sig själv under hedersmedaljen ”HJÄLPSAM” och ”SERVICEMINDED”.

Det är inte ovanligt att hjälparen efter ett par år blir bitter och lite cynisk kring att ingen annan gör något. Hjälparen kan trilla över i att bli både Offret och Kritikern i ren frustration över att vara den enda som ser till att saker händer. Och då är det ändå hjälparen som gjort omgivningen passiva genom att ständigt göra allting innan någon annan ens fått chansen.

Sett till att försvarsmekanismernas roll är just att försvara oss hur kontraproduktivt det än må vara, så fundera ett varv över när din hjälpare dyker upp.

🫡 I vilka situationer är den vanligt förekommande?

🫡 Vad får du ut av hjälparen just då?

🫡 Vad är vinsten med den?

🫡 Vad är det din hjälpare skyddar dig från?

Den största vinsten med att bli medveten om sina försvar och lära sig känna igen dem, det är att det blir så vilsamt. Kunskapen blir som en mental livboj, om vi fastnar i autopilotströmmen och håller på att virvla ner under ytan av alla försvar som drar igång, då är livbojen ditt medvetande som helt enkelt säger “aha, där har vi hjälparen, i med livbojen!” och tryggt drar in dig till stranden igen.

Oavsett hur medvetna vi är om våra försvar kommer de dyka upp. Det går att lära sig hantera dem, det kräver sitt jobb men är fullt möjligt att leva i harmoni bredvid försvaren. (Okej, harmoni var kanske att ta i, men ett lugnare liv blir det definitivt.)

Vill du veta mer?

🌟Läs min serie här på bloggen om sju olika försvarsmekanismer och hur du kan hantera dem.

🌟Videos och fler texter finns på min Instagram.

🌟Vill du boka mig på en föreläsning om försvarsmekanismer och hur vi kan hantera dem eller få coachning i detta, kontakta mig så pratar vi vidare.

Föregående
Föregående

Martyren

Nästa
Nästa

Förnekaren